Przychodnia Weterynaryjna

Wymioty u psa i kota

Wymioty u psa lub kota to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt w lecznicach weterynaryjnych.  Jest podstawowy mechanizm obronny służący do usuwania pobranych z pokarmem trucizn i innych szkodliwych substancji. Jest to jednak objaw tak wielu patologii (i nie tylko), że rozpoznanie diagnostyczne może nastręczyć nie lada problemów.

Wymioty- czy zawsze to patologia?

Jak się okazuje wymioty nie muszą świadczyć jedynie o chorobie, ale może być to również zupełnie fizjologiczny mechanizm. O wymiotach fizjologicznych mówimy na przykład w przypadku kotów- odruch wymiotny umożliwia pozbycie się włosów zalegających w żołądku. Istnieje także odruch w ośrodkowym układzie nerwowym, który pozwala psom i wilkom karmić swoje potomstwo wcześniej zjedzoną zdobyczą. Takie wymioty nie będą zatem świadczyć o chorobie.

Przyczyny wystąpienia wymiotów u psa lub kota

Wymioty to reakcja obronna towarzysząca niezliczonym ilościom jednostek chorobowych lub wynikająca z nieprawidłowego pobierania pokarmu.

Do przyczyn wymiotów należą:

• zbyt szybkie pobieranie pokarmu,
  • zbyt duża ilość pobieranego pokarmu,
  • połykanie powietrza wraz z pobieraniem pokarmu,

oraz

• ciała obce,
  • choroby żołądkowo- jelitowe (zapaleniem, nowotwory, wrzody, nadżerki, wgłobienie)
  • choroby zakaźne (parwowirus, koronawirus, wirus nosówki, Salmonella, Campylobacter)
  • inwazje pasożytnicze,
  • zaburzenia hormonalne (cukrzyca, nadczynność tarczycy)
  • mocznica,
  • zapalenie trzustki,
  • zapalenie otrzewnej,
  • choroby wątroby i dróg żółciowych,
  • choroby nerek,
  • przegrzanie i udar cieplny,
  • ropomacicze,
  • posocznica,
  • endotoksemia,
  • zatrucia (leki, rośliny, substancje toksyczne, żrące).

Jak widać przyczyn wymiotów już jest wiele, a często występować mogą one również w przypadku jeszcze innych jednostek chorobowych.

Postępowanie

W przypadku wystąpienia wymiotów zaleca się udanie do lecznicy weterynaryjnej w celach diagnostycznych. Ze względu na różną etiologię wymiotów warto zawsze skontrolować nawet pojedynczy epizod i skonsultować go z lekarzem weterynarii. Nigdy nie wiadomo czy wymioty te są skutkiem połknięcia ciała obcego czy zjedzenia trucizny lub czy nie jest to po prostu objaw rozwijającej się choroby. Ostatnie badania wskazują, że 95% psów z pojedynczymi epizodami wymiotów w ogóle nie trafia do lekarza weterynarii, co jest przyczyną często zbyt późnego rozpoznawania schorzeń. W gabinecie weterynaryjnym lekarz wprowadzi odpowiednie leczenie, które zazwyczaj oparte jest na płynoterapii, a po zdiagnozowaniu przyczyny zastosuje leczenie przyczynowe.

Czy wymioty potrafią zabić?

Wymioty jako objaw, który występuje epizodycznie, nie jest sam w sobie groźny, o ile nie stoi za nim poważniejsza choroba. Jednak liczne wymioty, szczególnie u młodych zwierząt, mogą doprowadzić do silnego odwodnienia, a to jest już niebezpieczna sytuacja dla zdrowia zwierzęcia. Przy długotrwałych i silnych wymiotach może też dojść do niedożywienia i silnego osłabienia organizmu. Dlatego zawsze warto w takim przypadku skonsultować się z lekarzem.

Wymioty to bardzo niespecyficzny objaw. Mogą być skutkiem przejedzenia i zbyt łapczywego jedzenia, mogą też świadczyć o poważniejszej chorobie toczącej się w organizmie zwierzęcia. Nie bagatelizujmy ich zatem i starajmy odkryć, co się za nimi kryje.